ZASADY PISANIA Z
„ CH „ i „ H „
Ch piszemy:
• gdy wymienia się na sz: mech – meszek, duch – duszek, suchy – susza, ucho – uszy, zachód – zaszło;
• na końcu wyrazu (wyjątek: druh): brzuch, dech, Lech, węch;
• w końcówce Msclmn: w różnych miejscach, ojcach, chwastach, uczniach;
• po s: scheda, schować, schab, wschód;
• w wyrazach zaczynających się od chl-, chł-, chrz-, chw-: chleb, chłopak,chrząszcz, chrzest, chwast;
• w niektórych wyrazach obcego pochodzenia: architektura, Chiny,chemia, chaos, monarchia, psychiatria, wachta;
• w niektórych innych wyrazach, np.: chodzić, chomik, chrapać, chrust.
H piszemy:
• gdy wymienia się na dz, g, z, ż: wahać się – waga a. wadze, błahy – błazen, druhna – drużba, druh – drużyna;
• w wyrazach zaczynających się od hal-, hel-, her-: halny, helikopter,hermafrodyta;
• w cząstkach pochodzenia obcego – hekto-, higro-, hiper-, hipo-, hydro-: higroskopijny, hiperpoprawny, hipoalergiczny, hydrofor;
• w niektórych nazwach własnych pochodzenia obcego: Hellada, Himalaje,Holandia;
• po z: zhańbić, zheblować;
• w niektórych innych wyrazach, np.: hulajnoga, hiena, nahaj, heca.
Uwaga! Warto zwrócić uwagę na to, że bezdźwięczna niegdyś głoska chwymienia się tylko na bezdźwięczne głoski (sz), a dawne dźwięczne h – na głoski dźwięczne (dz, g, z, ż).
Ch piszemy:
• gdy wymienia się na sz: mech – meszek, duch – duszek, suchy – susza, ucho – uszy, zachód – zaszło;
• na końcu wyrazu (wyjątek: druh): brzuch, dech, Lech, węch;
• w końcówce Msclmn: w różnych miejscach, ojcach, chwastach, uczniach;
• po s: scheda, schować, schab, wschód;
• w wyrazach zaczynających się od chl-, chł-, chrz-, chw-: chleb, chłopak,chrząszcz, chrzest, chwast;
• w niektórych wyrazach obcego pochodzenia: architektura, Chiny,chemia, chaos, monarchia, psychiatria, wachta;
• w niektórych innych wyrazach, np.: chodzić, chomik, chrapać, chrust.
H piszemy:
• gdy wymienia się na dz, g, z, ż: wahać się – waga a. wadze, błahy – błazen, druhna – drużba, druh – drużyna;
• w wyrazach zaczynających się od hal-, hel-, her-: halny, helikopter,hermafrodyta;
• w cząstkach pochodzenia obcego – hekto-, higro-, hiper-, hipo-, hydro-: higroskopijny, hiperpoprawny, hipoalergiczny, hydrofor;
• w niektórych nazwach własnych pochodzenia obcego: Hellada, Himalaje,Holandia;
• po z: zhańbić, zheblować;
• w niektórych innych wyrazach, np.: hulajnoga, hiena, nahaj, heca.
Uwaga! Warto zwrócić uwagę na to, że bezdźwięczna niegdyś głoska chwymienia się tylko na bezdźwięczne głoski (sz), a dawne dźwięczne h – na głoski dźwięczne (dz, g, z, ż).
CH
|
H
|
|
Wymienia się na:
|
SZ - ucho: uszko; groch: groszek;
mucha: muszka
|
G - wahać: waga;
Ż - druh: drużyna Z – błahy :błazenada |
Występuje po:
|
S - schody, schrupać, schemat,
scharakteryzować
|
S kiedy wyraz jest obcego
pochodzenia - show
|
Zakończonych na:
|
Prawie we wszystkich wyrazach na końcu
stosujemy ch; zuch, ciachach, progach, piach, grogach, dach
|
Tylko w wyrazie druh oraz w nazwach
własnych, w których przyjęta jest taka pisownia - rzeka Boh, góra Ajudah,
czatyrdah
|
Zaczynających się od:
|
CHRONO - chronologia;
CHIRO - chiromacja |
HIPER - hiperbola, hiper tekst;
HIPO - hipochondria, hipoterapia; HOMO - homologacja, homogenizowany; HETERO - heteroseksualny; HELIO - heliocentryczny; HURRA - hurraoptymizm |
W nazwach własnych
|
Zależnie od zwyczajów lokalnych -
Chorwacja
|
Zależnie od zwyczajów lokalnych; prawie
zawsze na początku imienia - Horacy, Hipolit, Honorata, Henryk;
|
W nazwach obcego pochodzenia
|
---
|
Najczęściej w wyrazach łacińskich i
greckich - hetera, historia, hostia, hoplita, hierarchia
|
Ćwiczenie 1.
Wpisz w luki „ ch „ lub „ h „
Grupa ___arcerzy od lat uczestniczy w różny___
zlota___ i podróżach___ ___cą poznawać świat. Nie liczy się dla ni___ pogoda.
Ważne są przygody i spełnianie marzeń. Czy to w góra___, czy w lasa___ są
zawsze weseli i radośni. ___arcerze i ___arcerki wzajemnie sobie pomagają i
niosą pomoc innym. Są w miejsca___ gdzie potrzebna jest pomoc i du___owe
wsparcie. Stajają się, by móc żyć w lepszy___ czasa___. I__ pomoc skierowana
jest w stronę osób starszy___ oraz niepełnosprawny___, a także dzieci. Nie ma
dla ni___ zadań lekki___ czy ciężki___. Wszystkie są równie ważne. Niesienie
pomocy to dla ni___ szerzenie wyznawanych___ wartości. Oprócz pomocy innym
udzielają się przy święta___ kościelny___ i państwowy___. Dzieci i młodzież
wstąpiła do ___arcerstwa, by robić coś dla inny___ i samy___ siebie. Różne
wycieczki, obozy to załużony odpoczynek. Starają się go dobrze wykorzystać.
Bawią się i przyjemnie ___cą spędzać czas. Nie ___cą ze sobą rywalizować, bo
nie ma wśród ni___ gorszy___ czy lepszy___ osób.
Ćwiczenie 2.
Uzupełnij wyrazy z ramki
wpisując „ch” i „h”. Następnie wpisz je w odpowiednie luki w zdaniach.
Dru___em
dru___
dru___a
dru___owi
dru___u
|
Nasze zbiórki prowadzi ……………………………… Hubert.
Gdy ……………………….. nie ma, zastępuje go druhna Hanie.
Opowiadamy ……………………….. o wszystkich naszych tajemnicach.
Rozmawiamy z ………………………. Jak z bratem.
O naszym ………………………… można mówić tylko dobrze.
Ćwiczenie
3.
Wpisz brakujące litery „ ch „ lub
„ h „
·
·
___ieronim
·
___amak
·
Poje___ał
·
Ciepły___
·
Mi___ał
·
___uśtawka
·
Wa___adło
·
T___órz
·
We___ikuł
·
Bła___y
·
Wydmu___ać
·
___mura
·
Bo___ater
·
S___ludny
·
___amak
·
___erbata
·
Mar___ew
·
Wi___er
·
___umor
·
Da___
·
Pu___
Ćwiczenie 4.
Uzupełnij wyrazy z
ramki wpisując „ ch „ lub „ h „ a następnie dobierz i dopisz rzeczowniki z
ramki.
___amulec ___usta s___ody ___angar orze___
___ejnał ___oinka ___ełm
|
kraciasta - …………………………
laskowy - ………………………….
ustrojona - …………………………
kręte - ………………………………
zepsuty - ……………………………
Mariacki - …………………………..
lotniskowy - ………………………..
strażacki - …………………………..
Ćwiczenie 5.
Uzupełnij wyrazy
wpisując „ch” lub „h”
·
Ru___
·
Su___y
·
Słu___
·
Brzu___
·
Kieli___
·
Su___ary
·
___olować
·
___aczyk
·
___alka
·
___ańba
·
___miel
·
Bo___ater
·
___irurg
·
___omik
·
___rabia
·
bła___y
·
huragan
·
___ałka
·
___leb
·
Czy___ać
·
___orągiewka
·
___aos
·
___armonia
Ładnie to wygląda.
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń